سرزمین شكوه دلاورى
شهید حاج لطیف راستی
انجمن اسلامی كردهای مقیم مركز، طی اعلامیه ای، رهایی از چنگال شیطان بزرگ، آمریكا را به ملت ایران تبریك گفته است. متن اطلاعیه بدین شرح است: استقلال و رهایی كشورمان را از بند شیطان بزرگ به ملت شریف تبریك میگوئیم.برادران مسلمان، حال كه دست شیطان بزرگ را قطع كردهایم بیائید تا ریشههای این شیطان را كه ریزه خوارانی چون كومله و فدایی و رزگاری هستنداز این سرزمین بیرون كنیم، بدینوسله، انجمن اسلامی كردهای مقیم مركز به كمك برادران مسلمان در جهت حفظ مناطق غرب كشور و همكاری با پیشمرگان مسلمان، احتیاج به كمكهای مالی و تداركات نظامی و نیروی انسانی دارد. برادران می توانند در این مورد به كانون فعالیتهای اسلامی غرب تهران، قسمت مربوط به كردها مراجعه كنند.(جمهوری اسلامی16/8/1358) انجمن اسلامی كردهای مقیم مركز آماده مبارزه با متجاوزین عراقی هستند. اطلاعیه زیر از سوی كردهای مقیم مركز منتشر شد: پیشگاه پدر بزرگوارمان حضرت امام خمینی ای امام،ای قلب مستضعفین،ای فریاد زمانه، بدین وسیله ما كردهای مسلمان مقیم مركز،آمادگی خود را جهت اعزام به مرزهای ایران و عراق جهت مقابله با مزدوران امپریالیسسم اعلام میداریم و حاضریم به خاطر حفظ اسلام و مسلمین، از مرز شهادت بگذاریم.پدر بزرگوار،گوش به زنگ اشاره ای هستیم تا به سوی میعادگاه ایمان و شهادت درجوار برادران حركت كنیم،هرچند كه ما قطره ای از اقیانوس اسلام هستیم. نمایندگان موقت انجمن اسلامی كردهای مقیم مركز(جمهوری اسلامی25/9/1358) در كردستان چه میگذرد؟ مهاجران سنندج:دفاع از دولت جمهوری اسلامی یا از امام از نظر آنها یك جرم به حساب میآمد. به هنگام توزیع روغن و برنج بین خانوادههای بی سرپرست آنهارا (چریكهای فدائی خلق و كومله) میگرفتند و فحش میدادند. مصاحبه با مسئول ستاد تهران ـ خبرنگار جمهوری اسلامی: در پی انتشار اخبار مختلف در مورد اوضاع غرب كشور كه حكایت از اعمال و رفتار كاملا مشكوك و حساب شدهای را میكند و نیز با توجه به این مطلب كه ملت غیور مسلمان ما در این زمان در حال جنگ با قویترین قدرت دنیا یعنی شیطان بزرگ امریكا میباشد تصمیم گرفتیم كه ملت آگاهمان را بیشتر در جریان اوضاع این خطه از میهن عزیزمان قرار دهیم به همین دلیل با مسئولین ستاد غرب و مهاجرین سنندج مصاحبهای تلفنی انجام گرفت تا خوانندگان محترم از جو حاكم بر منطقه بهتر اگاهی یابند. متن مصاحبه به شرح زیر است: مصاحبه با مهاجرین سنندج: سوال اول این است كه در مجموع چه روابطی به وجود آمد كه مسلمانهای شهرهای كردستان به این نتیجه رسیدند كه مهاجرت میتواند بهترین عمل در شرایط فعلی باشد.البته در رابطه با مسایل خاصی كه در كردستان به وجود آمده بود؟ جواب: مداركی كه بهدست آمده نشان میدهد كه شاه وقتی كه میخواست برود آن اواخر كه صحبت میكرد گفت اگر من بروم ایران ایرانستان میشود (تجزیه میشود و این حرفها) نقشههایی بود كه برای كردستان داشتند یك طرحی وجود داشت كه میخواست بین حكومت در تهران و آقای مفتیزاده اختلاف بیاندازد و جوی به وجود بیاورند كه مردم را بدبین كنند نسبت به ایشان و كلاً محیط را طوری فراهم كرده بودند كه دفاع از دولت جمهوری اسلامی یا از امام یك نوع جرم به حساب میآمد یا تبلیغات وسیعی میكردند اگر دولت یك اشتباه كوچكی میكرد و یا یك خطائی میرفت، اینها بزرگش میكردند و یا موضوعات ربطش میدادند و اینها باعث میشد كه مردم نظرشان برگردد نسبت به دولت و با استفاده از همین موضوعات نظرشان را نسبت به جمهوری اسلامی برمیگرداندند و میگفتند جمهوری اسلامی بود اینطور كرده است پس اسلام گقته است این كار را بكنید ومردم همچون سطح فرهنگ به آنصورت نداشتند كه بفهمند و تجزیه و تحلیل بكنند و قیافه اسلامی از خواهرها میدیدند شروع میكردند به فحش و بد و بیرا یا اینكه بچهها میرفتند برنج و روغن بین خانوادههای بی سرپرست توزیع میكردند آنها میگرفتند فحش میدادند و یا اینكه میدیدند كه اینها آمده آند برای كمك همه اینها نتیجه تبلیغاتی بود كه احزاب مختلفی مآنند كومله و چریكهای فدائی و دمكرات تا حدی در منطقه داشتند چون دمكرات نفوذش در سنندج و مریوان و شهرهای جنوبی كردستان كمتر بود و چریكهای فدائی و كومله اینجا بیشتر نفوذ داشتند و افراطی تر بودند به همین دلیل بود كه سنندج و مریوان به یك چین حالتی رسید ولی در مقایسه مهاباد یك حالت بهتری دارد. سوال: فشار و تضیقات روی مسلمانها، بیشتر از چه ناحیهای است؟ جواب: همان حزب كومله یا سازمان انقلابی زحمتكشان و چریكهای فدائی و تازگی یك سپاهی به نام سپاه رستگاری كه شیخ عثمان نقشبندی كه یك ساواكی معروف است سرپرستیش را دارد اینها آنجا بیشتر فعالیت میكردند بعضی انفجاراتی كه میشد كشته و كشتارهایی كه بود، بیشتر، اینها به عهده میگرفتند. سوال: یعنی میتوان گفت بیشتر از همه، چریكهای فدائی در این كارها دست داشت ؟ جواب: چریكهای فدائی و كومله سوال: مهاجرت شما به اصطلاح نكات مثبتی كه در بر دارد چه میتواند باشد. جواب: یكی افشاگری و یكی هم ما نمی توانستیم آنجا از اسلام چیزی را معرفی كنیم در اینجا میتوانیم ولی بیشتر افشاگری گروهای بود كه آنجا فعالیت دارند و برای مردم یك چهره معصومی نشان میدهند. سوال: از زمانی كه شما مهاجرت كردهاید یعنی نه تنها دانشجویان تربیت سنندج كلاً مسلمانهایی كه مهاجرت كردند، كارهایی كه تا حالا توانستهاند انجام دهند چه بوده است؟ جواب: از افرادی كه قبل از ما آمده بودند تهران، نمیدانیم اما این را میدانیم به آنها توجه نشده و همین طور به خواستههای آنها رسیدگی نشده است ولی خود ما اینجا یك مقدار افشاگری كردیم كه ادامه میدهیم كردهای كه اینجا هستند تا حالا چند مرتبه این كار را كردهاند و افشاگری نمودهاند یا سخنرانیهای بوده در سطح شهر در مورد مسائل كردستان صحبتهایی بوده در دبیرستانها تا آنجا كه امكان داشته اطلاعیهها و اعلامیههای دادهایم ولی رادیو و تلویزیون با ما هیچ همكاری نكرده است. سوال: یعنی چه نقشی داشت تلویزیون ؟ جواب: كاملا با سكوتش به تضعیف مسلمانها كمك كرده است. س: عملكرد هیات حسن نیت تا حالا چه بوده است ؟ ج: این نظر خود من است. هیات حسن نیت اشتباهی كه كرده رفت با همانعزالدین حسینی و جلال طالبانی و قاسملو پای میز مذاكره نشست آخرقاسملو و امثال آنها كه مسلمان نیستند كه برای سنندج تصمیمگیری كنند مردم در جنوب كردستان آنها را قبول ندارند اگر هیات حسن نیت میآمد مستقیما با مردم یا حداقل با این گروههای مهاجر صحبت میكرد اینها میدانستند در منطقه چه میگذرد دردهای مردم را میدانستیم مامیگفتیم حتما تهران كه بروند با اینها صحبت میكنند و خواهند پرسید چرا آمدهاید و بالاخره درد آنها را میفهمند و به خواسته آنها رسیدگی میكنند ولی وقتی كه هیات حسن نیت بلند شده آمده با یك عده آدم كافر مذاكره میكند اصلا چه مفهومی میتواند داشته باشد ؟ س: آیا هیات حسن نیت با مسلمانها هم تماس گرفت ؟ ج: خوب میدانید كه دولت با چه كسانی تماس میگیرد. س: یعنی از طرف شما در خواست شده و آنها نیامدهاند. ج: از طرف ما درخواست نشده ولی وقتی آنها دم دستشان بودند آنهم در شورای انقلاب چرا با آنها مذاكرهای و گفتگویی نكردند. س: نقش سپاه بخصوص مسئولیتی كه در منطقه كردستان فعالت دارند چه بوده است ؟ ج: مسئله كردستان به نظر ما مسئلهای است بین كمونیسم و اسلام و خلق كرد با توجه به اینكه توده خلق كرد عمیقا مسلمانند ولی یك تحمیلی است كه از سوی آنها ( چریكهای فدائی خلق كمونیستها ) بر خلق كرد انجام میگیرد و سعی میكنند با فشار و اختناق مردم ( مسلمان كرد ) را زیر بار خود ببرند به طور كلی میتوان گفت اینان (كمونیستها ) هدفشان درهم ریختن منطقه بود و بیشتر هدف تجزیه را دنبال میكرد و قصد اشغال پادگانها و از قبیل اقدامات داشتند كه ما مسئولیت داشتیم جلوی آنها را بگیریم و عملیاتشان را خنثی كنیم البته قبلا به همراه ارتش و نیروهای دیگر قصد متوجه ساختن ملت نسبت به اهداف پلید آنها ( چریكهای فدائی خلق..) راداشتیم ولی این امر متجاوزین را خوش نیامد و برایشان گران تمام شد لذا سركوب نظامیشدند. بدنبال آن بین مردم مطرح كردند كه سپاه باید از منطقه خارج شود همچنین مطرح كردند كه اختلاف مردم با سپاه است و این مسلم بود كه یك مسئله تاكتیكی است تا نیروها را یكی یكی از هم جدا سازند بخصوص اینكه در سپاه كسانی بودند كه از نظر ایدئولوژی قوی بودند و با مردم صحبت میكردند و آنان را نسبت به مسائل آشنا میساختند و از این نظر آنها ( احزاب چپی ) ناراحت بودند مثلا در بوكان مردم نسبت به عمل خائنانه آنان بی توجهی نشان دادند وبه طرفداری از اسلام تظاهرات كردندو چون سپاه با این مردم زیاد صحبت میكرد چریكها اعلامیه دادند و متذكر شدند كه با پاسداران ضد خلقی صحبت نكنید و این نشانه این بود كه از بیدار شدن مردم میترسیدند از این رو سعی نمودند پاسداران را منزوی كنند و در یك مقطع زمانی توانستند ضربههای را بزنند و جدائی به وجود بیاورند آنان مردم فریبانه شعار میدادند، ارتش برادر ماست پاسدار قاتل ماست ولی دیدیم كه دروغ میگویند افسر شهربانی را هم كشتند در سردشت تعدادی از ارتشیان را به قتل رساندند با این حساب فریبشان مشخص شد. مسئله بعدی به این صورت بود كه هیات حسن نیتی از سوی دولت تعیین شد كه مذاكره كنند آنها ( چریكهای فدائی خلق وغیره ) هم این هیات را یك پیروزی برای خود فرض كردند.حالا به تركیب هیات كاری نداریم و اینكه چه آنتقاداتی بر آنها وارد است. گله از هیات این است كه به مذاكرات با كفار رفته است. با اینكه امام تاكید داشتند كه خواست ملت كرد خواست اسلام است و هیات حسن نیت به مذاكرات خود در این طریق ادامه بدهد ولی مستقیما نمایندگان اسلامی را كنار گذاشتند و به سراغ ائمه كفر رفتند. س: برخورد هیات دولت با مسائل كردستان چگونه بود؟ ج: فكر میكنم اگر از نظر مكتبی بخواهیم بگوییم برخورد دولت با یكی از گروههای از نظر اسلام ارزنده است ولی دوتای دیگرشان بخصوص كه آقای فروهر هم روی مسئله اسلامی تكیه ندارد مسئله را دشوار كرده است دیگر اینكه هیات روی منطقه شناخت نداشتند و به طریق اسلامی مسئله كردستان را تحلیل نكردند و این نتیجهاش دلزدگی برادران مسلمانبود كه انتظار نداشتند در جمهوری اسلامی به اینها پشت پا زده و بیتوجهی شود این برای ما یك درد بزرگی است كه واقعا ناراحت كننده است بعد اینها هم آمدند و متحصن شدند و یك خفقان سیاسی بر مملكت حاكم شد كه صدای این بندگان خدا را به جای نمی رساندند. س: ضربههای كه در این مدت به سپاه وارد آمد عموماً از جانب چه گروههایی صورت گرفت؟ ج: بیشتر از جانب گروههای تندرو و استراتژی آنها این است كه یك جوری حكومت را تضعیف كنند و منطقه را به جنگ بكشند. س: منظورتان از گروههای تندرو، چریكهای فدائی خلق و كومله است؟ ج: بله اما بیشتر میتوان گفت چریكهای فدائی خلق هستند كه طلب جنگ میكنند. اگر چه ظاهراً مسئولیت هیچ چیز را به عهده نمیگیرند ولی عامل عمده زد و خوردها هستند و جنگهایی كه میشود اینها به وجود آورنده آنند. س: جوی كه گروههای غیر مذهبی به وجود آوردهاند مسلمانان را از نظر سیاسی و نظامی، تحت فشار قرار داده است. فكر نمیكنید نتیجتاً پست و مقامها به دست چپیها بیفتد؟ ج: ما برای این مساله طرح داریم اولاً تحت فشار قرار گرفتن مسلمانها نتیجه اشتباه دولت است مثل استاندار نمودن (یك فرد كمونیست چپی و بازنشسته حزب توده ) به نام یونسی و عدم توجه به تشكل مسلمانان ولی همین حالا اگر شما امنیت را در منطقه برقرار كنید به طوری كه زور سرنیزه دشمن از ملت مسلمان برداشته شود و دیگر حاكم نباشد اگردر چنین جوی رأیگیری كنید خواهید دید كه نمایندگان مردم، همان مسلمانها هستند (كه طرفدار اسلامند نه طرفدار چریكهای فدائی خلق و سردمداران كفر) الان در سنندج خفقانی كه هست از زمان شاه مخلوع بیشتر و بدتر است مسلمانان جرأت صحبت با مسلمانان دیگر ندارند، پس اول امنیت را برقرار كنید كه در آن یك سخنرانی چپیها بكنند و یك سخنرانی هم مسلمانها سپس هم رأیگیری كنند، ببینید در این صورت باز هم كمونیستها رأی میآورند؟ اینان برادران مسلمان ما را تضعیف كرد و میگویند اینها ( پاسداران) كردفروش هستند و توده هم چون تا حدی حس ناسیونالیسم دارد این فریب را خوردهاند و این احتیاج به یك توضیح دارد. س: نقاط ضعف دولت در رابطه با حل مشكلات كردستان در قبل و حال چیست؟ ج: شكست دولت قبلی این بود كه مسلمین را تضعیف كردند و در واقع دمكراتیك برخورد كردند و به كمونیستها پروبال دادند. دولت فعلی كه همه اختیارات را به هیات حسن نیت داده است. اینها باید بفمهند كه این طرح یا امكانپذیر نیست یا بگویند اینجا را كمونیستی كنید و با بودجه دولت كمونیست پرورش بدهید و همه از آن تكلیف مسلمانان متحصن چیست؟نتیجه مذاكرات بدون اینكه امنیت منطقه را برقرار كنند مسلمین را دادند دم تیغ كمونیستها كه دادگاه به اصطلاح خلقی تشكیل بدهند و واقعا در آنجا اختناق به وجود آوردند و نظر من این است كه اگر دولت بخواهد كار اسلامی بكند باید امنیت منطقه را برقرار كند و اجازه ندهد هیچ گروه مسلحی جز نیروهای انتظامی رسمی نباشد نه اینكه ژاندارمریو شهربانی اصلاً در آنجا قدرتی ندارند و حتی در استان كردستان ضرباتی میخوریم منتهی در این شرایط نمی توانیم جواب بدهیم. س: روندی كه هیات حسن نیت در كردستان داشته شرایطی عینی چه آیندهای را برای كردستان نشان میدهد؟ ج: ما منتظر هستیم هیات حسن نیت چه موقع اقرار میكند كه شكست خورده و واقعا میتوان گفت مذاكرات سیاسی با عدهای ماركسیست كه مسلمانها را زیر اختناق نگه داشته امكانپذیر نیست ما منتظر همین هستیم كه اینها شكست خود را اعلام كنند چون این مذاكرات قابل پذیرش نیست. اول یقین داشتند كه با این اختلافات، میتوانند آنجا را تجزیه كنند و به همچین منظور اسلحه به دست گرفتهاند، ولی وقتی انجام ارتش و پیام امام را دیدند شكست خوردند و به قدر كافی ضربه دیدند ودوباره اگر این ( پذیرفتن مذاكرات به شرط پایین گذاشتن سلاح با قطع مذاكرات) دوباره اعلام شود، دگر بار ضربه خواهند خورد مگر اینكه كنار بنشینند تا مردم رای خودشان را بدهند در آنجا در هر شهری 20000هزار نفر برای جمهو ری اسلامی رای دادند و همین الان هم آمادگی دادن رای به قانون اساسی را دارند منتهی ترسی كه بر اینها ( از سوی گروههای چپ ) حاكم شده جرات ندارند رای بدهند. س: علل رشد سریع گروههای غیر مذهبی بر مبنای چه زمینه ای بود ؟ ج: الان مردم جمهوری اسلامی را از زبان گروههای مخالف میشناسند نه از زبان ما در اینجا مخالفین اسلام مردم را فریب دادهاند. س: در صورت امكان چند نمونه عینی كه حاكی از برخورد ناصحیح دولت است بگویید؟ ج: كلی بگویم اینها یونسی را به عنوان استاندار گذاشتند و بعد اعتراض مسلمانان بلند شد كه چرا این شخص تودهای را گذاشتهاید كه در نتیجه آن كمونیستها در این منطقه داشتند تقویت میشدند و مسلمانها داد میزدند كه ما را كمك كنید تا بتوانیم جوابگو باشیم و هیچكدام از اینها مورد توجه قرار نگرفت. مساله دیگر اینكه وقتی هیات حسننیت آمد بدون هیچ گونه توجه به جان و مال مردم به پاسداران دستور توقف دادند و پاسداران به محض اینكه توقف كردند آنها (گروههای چپ) به جان و مال مردم مسلط شدند. اینها نمونههای اشكار بود. س: در مورد مهاجرین توضیح بدهید كه تحت چه شرایطی و در رابطه با عملكرد چه گروههایی مجبور به مهاجرت شدند؟ ح: مسلمانها وقتی دیدند كه پشتشان خالی است و گروههای كمونیستی چپی با قدرت آمدهاند و با آن وحشی گری اختناق به وجود آودهاند طبیعتاً مسلمانان مجبور به مهاجرت میشوند چون ماندنشان حماقت است بماند چه كند جز این است كه در یك دادگاه به اصطلاح خلقی (به اتهام مسلمان بودن) اعدامش كنند لذا بهترین راه اینها همین هجرت بود كه بیرون روند اینها مهاجرین بهترین افراد آنجا بودهاند مثلاً وقتی كه دولت میگوید اسلحهها را تحویل بدهید چه كسانی تحویل میدهند میتوان گفت فقط مسلمانها ولی چپیها نگه میدارند و بعد میزنند توی سر مسلمانها ما گفتیم كه با خلق كرد مذاكره داریم و این هیات با خوب و بدش تعین شد و مسیری را طی كرده و حالا متوجه اشتباهاتش شده چرا هنوز مسامحهكاری میكند این برای ما درد است مثلاً اگر یك حكومت به اصطلاح دمكراتیك در منطقه پیاده شود آقای فروهر ناراحت نیست یا اگر عدهای از مسلمین زیر فشار كافران قرار گیردند و مسلمین مجبور به مهاجرت گردند اصلا حاضر نیست اسم اینها را مهاجرین بگذارد میگوید آوارگان، ولی به هر حال باید اعتراف كنند، اینجوری نمیشود كار كرد. س: طرح خودگردان از نظر گروهها و در میان مردم چگونه عكسالعملی دارد؟ ج: از نظر گروهها طبیعی است كه هیچ كدام به این طرح اعتقاد ندارند، بلكه میخندند، چون هدفشان چیز دیگری است توده مردم هم كه از هدف آنها مطلع نیستند و خود قاسملو هم گفته بود كه جمهوری اسلامی نمیتواند كه خودمختاری را تأمین كند و یك حكومت فدراتیو باید باشد.(جمهوری اسلامی6/10/1358)
نظرات شما عزیزان:
Power By:
LoxBlog.Com |